تفاوت بین کابل جبران‌ساز و کابل افزاینده ترموکوپل چیست؟

کابل‌های افزاینده (Extension) و کابل‌های جبران‌ساز (Compensating) هر دو در ترموکوپل‌ها برای انتقال سیگنال دما از نقطه‌ی سنجش به ابزار اندازه‌گیری استفاده می‌شوند.

تاریخ ویرایش: 12 فروردین ماه 1403

انرژایکس (EnergX) - کابل‌های افزاینده (Extension) و کابل‌های جبران‌ساز (Compensating) هر دو در ترموکوپل‌ها برای انتقال سیگنال دما از نقطه‌ی سنجش به ابزار اندازه‌گیری استفاده می‌شوند.

با این حال، این دو نوع کابل ترموکوپل تفاوت‌های کلیدی دارند که آنها را برای کاربردهای مختلف مناسب می‌کند.

کابل‌ افزاینده ترموکوپل

کابل افزاینده یا اکستنشن (Extension) از همان مواد آلیاژی ترموکوپل ساخته شده‌اند. سیم‌های افزاینده ترموکوپل برای حفظ دقت و یکپارچگی اندازه‌گیری دما با تطبیق خواص ترموکوپل طراحی شده‌اند. به عنوان نمونه، یک کابل ترموکوپل نوع K که با علامت KX شناخته می‌شود دارای هادی‌های NiCR/NiAl است. این کابل‌ها سیگنال ترموکوپل را در فواصل طولانی بدون ایجاد خطا به دلیل اتصالات اضافی گسترش می‌دهند.

در این رابطه: فهرست 30 تولیدکننده کابل ترموکوپل در جهان

کابل جبران‌ساز ترموکوپل

کابل‌ جبران‌‌ساز یا حبران‌کننده (Compensating) از مواد ارزان‌تری ساخته می‌شوند که خواص ترموالکتریکی مشابهی با آلیاژهای ترموکوپل مربوطه در بازه‌ی دمایی محدود دارند. یک کابل جبران‌ ترموکوپل نوع K که با علامت KCB شناخته می‌شود دارای هادی‌های Cu/Con است. از این کابل‌ها برای اتصال ترموکوپل به ابزار اندازه‌گیری، زمانی که دمای نقطه اتصال مشخص است و نسبتاً ثابت می‌ماند، استفاده می‌شود. کابل‌های جبران ترموکوپل می‌تواند به کاهش هزینه‌ها کمک کند، به خصوص برای مواقعی که نیاز است که مقدار زیادی کابل‌کشی انجام شود (به‌ویژه برای ترموکوپل‌های نوع R و S مهم است).

در این رابطه بخوانید: نکات خرید کابل RTD Pt100

تفاوت بین کابل جبران‌ساز ترموکوپل و کابل افزاینده ترموکوپل چیست؟

تفاوت‌های کلیدی کابل جبران‌ساز و کابل افزاینده ترموکوپل

ترکیب مواد

کابل‌های اکستنشن یا افزاینده از آلیاژهای مشابه ترموکوپل استفاده می‌کنند، در حالی که کابل‌های جبران‌‌ساز از مواد ارزان‌تر با خواص ترموالکتریک مشابه استفاده می‌کنند.

بازه‌ی دمایی

کابل‌ها و سیم‌های افزاینده می‌توانند محدوده دمایی گسترده‌تری را تحمل کنند، در حالی که کابل‌های جبران‌کننده فقط برای بازه‌ی دمایی محدود و خاص مناسب هستند.

کابل‌های افزاینده (Extension) و کابل‌های جبران‌ساز (Compensating)

دقت

کابل‌های افزاینده ترموکوپل به دلیل تطابق با خواص ترموالکتریکی، معمولا اندازه‌گیری‌های دقیق‌تری را نسبت به کابل جبران‌ساز ترموکوپل ارائه می‌دهند.

قیمت

قیمت کابل‌های جبران‌‌ساز ترموکوپل نسبت به کابل‌های افزاینده پایین‌تر است و به‌ویژه برای تاسیسات بزرگ می‌تواند مقرون‌به‌صرفه‌تر باشد.

جمع‌بندی

به طور خلاصه، کابل‌های افزاینده ترموکوپل دقت بالاتر و محدوده دمایی گسترده‌تری را ارائه می‌دهند، اما ممکن است گران‌تر باشند، در حالی که کابل‌های جبران ترموکوپل راه‌حل مقرون‌به‌صرفه‌تری برای کاربردهایی با دمای نقطه اتصال شناخته شده و پایدار ارائه می‌دهند. انتخاب بین این دو بستگی به نیازهای خاص سیستم اندازه‌گیری ترموکوپل شما دارد.

برای سفارش و خرید انواع کابل، استعلام خود را ثبت کنید.

محصولات مرتبط:

سیم و کابل


قیمت دلار سفارش آنلاین: 4,966 تومان
به روز رسانی: 10 اردیبهشت ماه 1403
سنسور دما با ابعاد سفارشی
خرید دوربین حرارتی ترموویژن
ترموکوپل‌های مینرال
طراحی، ساخت و خرید انواع ترموول دما
طراحی، ساخت و خرید لوله ونتوری (ونتوری تیوب، ونچوری تیوب، فلومتر ونتوری)
خرید ترانسمیتر دما
فروش ویژه انواع کابل‌های BLF ایتالیا: کابل جبران ترموکوپل، نسوز و ...